Hej på er. Att vi alla kanske småäter är bara ett faktum. Andra gör det mer medan vissa gör det mindre. Hur som helst så äter vi alla mellan måltiderna utan att tänka på det vissa gånger. När vi ska kolla på en film på kvällen eller när vi är stressade eller varför inte lite nervösa? Ni förstår nog min poäng. Men det är kanske inte så att man tänker på vad det tar att ta den där chokladen.

Det finns olika sorter av hunger, hur otroligt låter inte det?

  1. Riktig hunger: Såklart det är den du ska ta på allvar eftersom om du skippar denna ligger du illa till. Biverkningarna kan vara huvudvärk och illamående.Du kan också bli lätt irriterad. Vad är då bästa sättet att bota detta? Jo laga mat och jag menar riktig mat det är lösningen.
  2.   Tv-hungern: En påse med chips eller lite choklad är nog ganska vanligt i detta sammanhang. Problemet är inte att man äter framför tv:n utan problemet ligger i hur mycket man stoppar i sig. Då det lätt kan bli för mycket då vi är distraherade och inte tänker på den saken.
  3. Uttråkad? Vad tänker du göra? 

När vi är uttråkade är det lätt att vi tar en liten tur till kylskåpet och plockar fram något att stoppa i magen. Detta kallas för “uttråkshunger” och är vanligare än du tror. När du är uttråkad stanna upp och tänk efter. Något mer jag behöver göra idag? Här är några tips på vad du kan göra om detta inträffar:

  1. Gå en promenad 
  2. Skriv ner dina tankar i stunden. Det är oftast olika tankar som kan skapa detta.
  3. Gör något som gör dig glad.